Støjskærme

​Trafikstøj er den væsentligste kilde til den støjbelastning, vi har i Danmark.

En støjskærm dæmper støj
​fra trafik, bane og meget mere

Omkring hver tredje bolig er belastet af støj over grænseværdien. Der er fastsat regler for støjgrænseværdier ved nyt byggeri og ved nye veje, der anlægges ved eksisterende boliger. Ved eksisterende boliger og eksisterende veje er der derimod ingen bestemmelser, og det er her, hovedparten af de støjbelastede boliger findes. DAV NORDIC forhandler og monterer støjskærmsløsninger til alle formål – uanset om det er trafikstøj eller anden form for støj, du ønsker at bekæmpe. I mere end 90 år har vi arbejdet med løsninger til anlægsbranchen og infrastrukturen.​

Hvad er en støjskærm
​og hvad tilbyder DAV NORDIC?

En støjskærm er en generel betegnelse for en støjdæmpende løsning ved støjkilde som veje, jernbaner, fly og industri. Den kan både have form af en klassisk skærm bestående af søjler, med absorberende eller reflekterende aluminium kassetter, være transparent, eventuelt i farver, eller den kan være beklædt med trælameller eller beplantning. Langt hen ad vejen, er det kun fantasien der sætter grænser. 

Læs mere om vores arbejdsproces længere nede på siden.

Det er sjældent at finde to projekter, hvor krav til design, egenskaber og størrelse er ens. DAV NORDICs brede produktpalette sikrer, at alle ønsker og krav til støjskærmsløsninger kan honoreres. Det gælder både til veje, industri, lufthavne og jernbaner.​

​Hvordan opbygges en støjskærm?

Støjskærme er ofte specialfremstillede, og derfor kan det være svært at sige noget generelt om deres opbygning. Både fundamentet og selve skærmen er fremstillet til det specifikke projekt. Løsningen består dog altid af et fundament og en skærm og en monterings-/funderingsløsning. Skærmen kan bestå af forskellige materialer fx aluminium, stål, dug, strækmetal, træ eller lignende. Hvis det er en absorberende støjskærm vil det yderste materiale tillade støjen at passere igennem og ind i en kerne af isolering, som absorberer støjen. Hvis det er en reflekterende skærm, vil det yderste materiale være glat eller på anden måde reflektere støjen tilbage imod støjkilden.

I nogle områder er der ikke mulighed for, eller ønske om, en massiv støjskærm. Her kan vi anbefale at lave støjskærmene i et transparent materiale. Dette giver nogle andre muligheder, som er særligt anvendelige i for eksempel boligområder eller bymiljøer. Transparente støjskærme vil reflektere lyden tilbage til støjkilden.

Har man kigget ud ad vinduet fra et tog i Danmark, har man muligvis lagt mærke til, at støjskærmene krummer i toppen ind mod banen. Det er en klassisk baneskærm som opstilles mange steder og krumningen spiller en helt særlig rolle. Den reflekterer nemlig støjen tilbage mod sporet, hvor den absorberes i skærverne, der omgiver skinnerne.

Mange kender også jordvolde som en løsning på støjgener. DAV NORDICs støjskærme er imidlertid mindre pladskrævende og absorberer mere støj. Hvis man ønsker en beplantet støjskærm, der pynter i området, giver liv og er godt for miljøet, er både Green Wall og en jordfyldt støjskærm en god løsning.

Støjskærme kommer i mange afskygninger. Det er også en mulighed at kombinere autoværn og støjskærm, hvis der kun er lidt plads og behov for begge dele. Her tilbyder vi et særligt autoværnssystemer, som virker støjdæmpende.

Det særlige ved støjskærme er, at monteringen/funderingen nærmest altid er specialudviklet til det specifikke projekt. Fastgørelsesmetoden afhænger af, hvad skærmen skal monteres på. Det kan bl.a. være fundamenter ved terræntilslutning, beslag til stålkonstruktioner og konsoller til betonkonstruktioner.

Vi klarer håndteringen – I får en færdig løsning.

Støjskærm cases

Vil du vide mere?

Vores engagerede og dygtige rådgivere sidder klar til at hjælpe dig med løsninger, der både tager højde for god økonomi, arbejdsmiljø og høj kvalitet.

Støjreducerende løsninger

Peter Mytting Hansen

Projektchef
+45 41 49 42 53

Produktvalgsguide, Støjskærme

Filtrér produktliste efter behov.

Reflekterende støjskærme

REBLOC sammenbygget autoværn og støjskærm, H3 W5

Styrkeklasse: H3 Arbejdsbredde: W5 Lydabsorbering: – Luftbåren lydisolering: D4

REBLOC sammenbygget autoværn og støjskærm, H3 W5

Generelt er projektering og montering af en støjskærm et projekt der båder kræver tid og plads, men i nogle situationer er det ikke en mulighed. Her komme REBLOC ind i billedet. Med denne løsning kan man få både støjreduktion og trafiksikkerhed i én installation. Det betyder også at man her får to løsninger, som normalt kræver en del plads, i én løsning som ikke kræver ret meget plads. REBLOCs system monteres heller ikke på nedgravede fundamenter, hvilket gør dem oplagte at anvende i mange situationer, hvor man ikke bare kan nedgrave fundamenter.

Teknisk data

Styrkeklasse H3
Arbejdsbredde W5
Lydabsorbering
Luftbåren lydisolering D4
ASI C
VI (Køretøjets indtrængen) VI4
Installation Fritstående på asfalt eller beton

REBLOC sammenbygget autoværn og støjskærm, H3 W5

Styrkeklasse: H3 Arbejdsbredde: W5 Lydabsorbering: – Luftbåren lydisolering: D4

REBLOC sammenbygget autoværn og støjskærm, H3 W5

Generelt er projektering og montering af en støjskærm et projekt der båder kræver tid og plads, men i nogle situationer er det ikke en mulighed. Her komme REBLOC ind i billedet. Med denne løsning kan man få både støjreduktion og trafiksikkerhed i én installation. Det betyder også at man her får to løsninger, som normalt kræver en del plads, i én løsning som ikke kræver ret meget plads. REBLOCs system monteres heller ikke på nedgravede fundamenter, hvilket gør dem oplagte at anvende i mange situationer, hvor man ikke bare kan nedgrave fundamenter.

Teknisk data

Styrkeklasse H3
Arbejdsbredde W5
Lydabsorbering
Luftbåren lydisolering D4
ASI B
VI (Køretøjets indtrængen) VI4
Installation Fritstående på asfalt eller beton

REBLOC sammenbygget autoværn og støjskærm, H2 W4

Styrkeklasse: H2 Arbejdsbredde: W4 Lydabsorbering: – Luftbåren lydisolering: D4

REBLOC sammenbygget autoværn og støjskærm, H2 W4

Generelt er projektering og montering af en støjskærm et projekt der båder kræver tid og plads, men i nogle situationer er det ikke en mulighed. Her komme REBLOC ind i billedet. Med denne løsning kan man få både støjreduktion og trafiksikkerhed i én installation. Det betyder også at man her får to løsninger, som normalt kræver en del plads, i én løsning som ikke kræver ret meget plads. REBLOCs system monteres heller ikke på nedgravede fundamenter, hvilket gør dem oplagte at anvende i mange situationer, hvor man ikke bare kan nedgrave fundamenter.

Teknisk data

Styrkeklasse H2
Arbejdsbredde W4
Lydabsorbering
Luftbåren lydisolering D4
ASI B
VI (Køretøjets indtrængen) VI1
Installation Fritstående på asfalt eller beton

REBLOC sammenbygget autoværn og støjskærm, H4b W4

Styrkeklasse: H4b Arbejdsbredde: W4 Lydabsorbering: A3 / A4 Luftbåren lydisolering: min. klasse A3

REBLOC sammenbygget autoværn og støjskærm, H4b W4

Generelt er projektering og montering af en støjskærm et projekt der båder kræver tid og plads, men i nogle situationer er det ikke en mulighed. Her komme REBLOC ind i billedet. Med denne løsning kan man få både støjreduktion og trafiksikkerhed i én installation. Det betyder også at man her får to løsninger, som normalt kræver en del plads, i én løsning som ikke kræver ret meget plads. REBLOCs system monteres heller ikke på nedgravede fundamenter, hvilket gør dem oplagte at anvende i mange situationer, hvor man ikke bare kan nedgrave fundamenter.

Teknisk data

Styrkeklasse H4b
Arbejdsbredde W4
Lydabsorbering A3 / A4
Luftbåren lydisolering min. klasse A3
ASI B
VI (Køretøjets indtrængen) VI1
Installation Med anker

REBLOC sammenbygget autoværn og støjskærm, H4b W5

Styrkeklasse: H4b Arbejdsbredde: W5 Lydabsorbering: A3 / A4 Luftbåren lydisolering: min. klasse A3

REBLOC sammenbygget autoværn og støjskærm, H4b W5

Generelt er projektering og montering af en støjskærm et projekt der båder kræver tid og plads, men i nogle situationer er det ikke en mulighed. Her komme REBLOC ind i billedet. Med denne løsning kan man få både støjreduktion og trafiksikkerhed i én installation. Det betyder også at man her får to løsninger, som normalt kræver en del plads, i én løsning som ikke kræver ret meget plads. REBLOCs system monteres heller ikke på nedgravede fundamenter, hvilket gør dem oplagte at anvende i mange situationer, hvor man ikke bare kan nedgrave fundamenter.

Teknisk data

Styrkeklasse H4b
Arbejdsbredde W5
Lydabsorbering A3 / A4
Luftbåren lydisolering min. klasse A3
ASI B
VI (Køretøjets indtrængen) VI2
Installation Fritstående på jord, asfalt eller beton

REBLOC sammenbygget autoværn og støjskærm, H2 W4

Styrkeklasse: H2 Arbejdsbredde: W4 Lydabsorbering: A3 / A4 Luftbåren lydisolering: min. klasse A3

REBLOC sammenbygget autoværn og støjskærm, H2 W4

Generelt er projektering og montering af en støjskærm et projekt der båder kræver tid og plads, men i nogle situationer er det ikke en mulighed. Her komme REBLOC ind i billedet. Med denne løsning kan man få både støjreduktion og trafiksikkerhed i én installation. Det betyder også at man her får to løsninger, som normalt kræver en del plads, i én løsning som ikke kræver ret meget plads. REBLOCs system monteres heller ikke på nedgravede fundamenter, hvilket gør dem oplagte at anvende i mange situationer, hvor man ikke bare kan nedgrave fundamenter.

Teknisk data

Styrkeklasse H2
Arbejdsbredde W4
Lydabsorbering A3 / A4
Luftbåren lydisolering min. klasse A3
ASI B
VI (Køretøjets indtrængen) VI2
Installation Fritstående på jord, asfalt eller beton

Jordfyldt skærm – naturskærm mod trafikstøj

Jordfyldt skærm – naturskærm mod trafikstøj

Den jordfyldte skærm er en specialudviklet støjskærm, som bl.a. kan anvendes i boligområder. Den falder naturligt ind i området grundet muligheden for beplantning, giver en høj lyddæmpning og er et plus for miljøet. En jordfyldt skærm et er godt valg til steder, hvor man ønsker både lydisolering og afskærmning, men ikke ønsker en massiv støjskærm. Skærmen kan beplantes med de planter man ønsker og den kan derfor nemt enten falde ind eller stå ud i området. Alt efter hvilke planter man vælger, kan skærmen være dækket indenfor ganske få år.

AKSOUND

AKSOUND

​DAV NORDIC er forhandlere af transparente støjskærme fra AKSOUND®. ASSOUND er et system af paneler, hvor det er muligt at kombinere transparente elementer og aluminiumsrammer, som man ønsker det. Der findes et bredt udvalg af dimensioner og farver. Det betyder, at man kan vælge en skærm, der nærmest er usynlig eller en skærm, der er mere synlig og bidrager til området med et særligt udtryk.

Reflekterende støjskærm

Reflekterende støjskærm

Reflekterende støjskærm er en god og prisbevidst løsning i områder, hvor du har: ​en støjkilde, ​et område du ønsker at afskærme støjen fra eller har et område ​på den modsatte side der ikke er støjfølsomt​. For reflekterende skærme gælder det, at de kan laves af forskelligt materiale. Hos DAV NORDIC er størstedelen af vores reflekterende skærme transparente. Vores aluminiumskassetter kan også leveres med en hård og tæt overflade. Reflekterende støjskærme kan også laves af stål som fx vores baneskærme.

Bud-Masz

Bud-Masz kasetter

Bud-Masz kasetter

DAV NORDIC er forhandler af BUDANh500 støjskærmskassetter fra producenten Bud-Masz. BUDAN h500 støjskærm opsættes typisk langs tæt trafikerede veje, hvor støj er blevet en gene for de omkringboende. Med en støjskærm langs med færdselsåren, dæmpes støjen markant, og derved øges livskvaliteten for dem der bor tæt på. Støjskærmskassetterne er udført med overflader i aluminium, og en kerne primært af isolering. Hvor skærmen ønskes absorberende, perforeres aluminiumsoverfladen så lyden opfanges. Alle synlige flader males i ønsket farve for at passe ind i det omkringliggende område.

Green Wall

Green Wall

Green Wall

DAV NORDIC er specialist i støjskærme. Vores skærme opbygges individuelt og kommer fra anerkendte leverandører i Europa. Green Wall er en naturlig støjskærm, der med den grønne beplantning falder naturligt ind i området. Alle ståldele er galvaniserede og sikrer dermed en lang levetid. Green Wall er konstrueret til montage imellem HE160A / HE160B / IPE160 stålsøjler. Søjlerne kan leveres til støbning i jorden, eller med fodplade til påboltning i eksisterende konstruktion.

AKSOUND

AKSOUND

AKSOUND

​DAV NORDIC er forhandlere af transparente støjskærme fra AKSOUND®. ASSOUND er et system af paneler, hvor det er muligt at kombinere transparente elementer og aluminiumsrammer, som man ønsker det. Der findes et bredt udvalg af dimensioner og farver. Det betyder, at man kan vælge en skærm, der nærmest er usynlig eller en skærm, der er mere synlig og bidrager til området med et særligt udtryk.

Baneskærme

Produktblade

Baneskærme

Baneskærme

Langs togskinner og på stationer er der i høj grad brug for afskærmning, både for støj og for at bevare privatlivets fred. Derfor vil man ofte se nogle massive og høje støjskærme. Disse kan have forskellige udformninger alt efter behov og muligheder, men består oftest af galvaniserede stålplader. Fælles for skærmene er, at de primært er udført i en galvaniseret stålkonstruktion opbygget med bærende lodrette søjler, hvorimellem der monteres vandrette skærmflader. Godstykkelse og profildimensioner på de enkelte ståldele afhænger af de faktiske belastninger fra vindtryk, sug/tryk fra tog samt evt. jordtryk.