Autoværn til hele verden
Stifteren af DAV NORDIC, Murermester Svend Aage Rasmussen opfandt autoværnet i begyndelsen af 30’erne. Idéen til opfindelsen kom en dag, hvor Svend Aage Rasmussen stod på byggepladsen og en lastbil var ved at køre forkert. Han kunne ikke råbe chaufføren op og sparkede instinktivt til lastbilens forhjul. Til hans store overraskelse drejede hjulet i den ønskede retning, og det blev starten på udviklingen af autoværn.
Opfindelsen har fået kolossal betydning for trafiksikkerheden på vejene i hele verden.
DAV NORDIC etableret
Midt i 30'erne blev de første autoværn etableret forskellige steder i Danmark, og grundstenen var lagt til DAV NORDIC. Krigen satte en midlertidig stopper for udviklingen, men efter 1945 genoptog Svend Aage Rasmussen produktionen og forsøgene med forskellige autoværn.
Det internationale gennembrud kom i 1951, hvor 18 lande fik demonstreret autoværn i Danmark. Der blev lavet en film fra dagen med Gunnar Nu Hansen som speaker. Se filmen her.
I løbet af få år blev der solgt autoværn i mere end 30 lande over hele verden. Det foregik på licensaftaler, og gav DAV NORDIC en eksplosiv vækst.
Danmark kom på verdenskortet inden for trafiksikkerhed.
Sikkerhed på vejene
Udviklingen inden for trafiksikkerhed udvidede DAV NORDIC produktsortiment betragteligt og omfattede nu både autoværn, broautoværn, støjskærm, trafikværn, trafikmoduler, påkørselsdæmpere, absorberende terminaler, bygningsværn og portaler. Virksomheden leverede nu et komplet sortiment af produkter og løsninger til trafiksikkerhed.
Tæt samarbejde med Vejdirektoratet
Igennem årene har kravene og ikke mindst behovene fra Vejdirektoratet ændret sig i takt med trafikkens intensitet. Udviklingen har medført radikale ændringer i materialevalg og løsningsvalg.
De ændrede krav afspejles bedst ved det omfattende produktprogram som DAV NORDIC i dag råder over. Mange af produkterne er lanceret på det danske marked i tæt samarbejde med Vejdirektoratet.
Autoværnet – et dansk verdenspatent
Læs artikel af forsker ved Danmarks Tekniske Museum og næstformand i Vejhistorisk selskab, Jørgen Burchardt her.